Stress, angst og søvnproblemer

Hos Birgitte Due får du kompetent og empatisk hjælp med at forebygge og/eller afhjælpe stress og angstproblemer. Jeg er uddannet kognitiv terapeut, Alexanderteknik lærer og mindfulness instruktør og har i over 30 år arbejdet med sammenhængen mellem kroppen, psyken og adfærden. Jeg hjælper mine elever til at gøre noget ved det, der kan ændres, og til at se med mildhed på det, der ikke kan laves om lige nu.

Jeg kan hjælpe med:

  • Stressrelaterede lidelser såsom depression, angst, stress. Se også hvordan pauser og god søvn kan
    hjælpe?
  • Fobier som f.eks. araknofobi (edderkopper), flyskræk, højdeskræk, tandlægeskræk. Frygt for torden,
    mørke, at flyve, lukkede rum, at gå på offentlige toiletter, synet af blod, nåle etc.
  • Somatiske lidelser som f.eks. søvnløshed, uro, spændinger, smerter og åndedrætsbesvær.
  • Angst – generel, panikangst, agorafobi (angst for offentlige rum)
  • Post-traumatisk stress – en forsinket reaktion på exceptionelt truende eller katastrofeagtige oplevelser, som kan have stået på i kortere eller længere tid.

Generaliseret angst

Mennesker med generaliseret angst plages af bekymringer og kropslig uro.

Mange med generaliseret angst er bekymrede for, at de selv eller deres nærmeste skal blive syge eller komme ud for en ulykke. De er bekymret for, om de skulle have overset noget i dagens løb, og forestiller sig alle mulige negative konsekvenser.

Panikangst

Panikangst er en tilstand af voldsom angst der opstår pludseligt. Hos nogle er det helt uforståeligt hvorfor et angstanfald er startet og hos andre har der i en periode forud været belastning og stress. Det kan f.eks. være stress i form af for stort pres på arbejdspladsen, men det kan også være belastning f.eks. ved sygdom eller problemer i familien.

I starten af et panikangstanfald oplever mange, at de pludselig ikke kan få vejret og bliver overvældet af rædsel og dødsangst. Oplevelsen domineres af kropslige symptomer som udover vejrtræknings besvær involverer hjertebanken og smerter og trykken i brystet. Der kan også være en følelse af svimmelhed og kvalme og en følelse af at alt er uvirkeligt, samtidig bliver mange bange for at de er ved at blive ‘sindssyge’. Det enkelte anfald varer som regel højst nogle minutter.

Agorafobi

Agorafobi er angst for at færdes alene uden for hjemmet. Angstfremkaldende situationer er typisk: menneskemængder, supermarkeder og ophold i transportmidler. Mange har katastrofetanker om, at de vil falde om og ligge hjælpeløse på gaden, mens hjemmet opleves som en sikker og angst fri zone. Skønt intensiteten af angst er varierende kan denne lidelse være en af de mest invaliderende og binde mennesker til hjemmet, hvis ikke man har nogen der kan ledsage en når man skal ud. Ofte må venner og familie hente og bringe den angstramte f.eks. til og fra arbejde.

Post traumatisk stress

Årsagen til post traumatisk stress kan være oplevelser i form af en naturkatastrofe, krig, at have overværet andres voldsomme død, tortur, voldtægt etc. Symptomerne kan typisk være, at man oplever sig tilbagetrukket fra livet her og nu, og at man igen og igen oplever ’flashbacks’, dvs. genoplever de smertende minder og har evt. mareridt. Samtidig er man præget af angst og undgåelsesadfærd, og mange forsøger at undgå at sove af frygt for mareridt og flashbacks.

Husk pauser – og bliv mere effektiv

De fleste arbejder uafbrudt fra tidlig morgen til sen eftermiddag. Dette er dybest set en uhensigtsmæssig rytme, fordi vi har svært ved at holde bevidstheden klar og overblikket funktionelt over så lang tid. Mange bruger stimulanser som kaffe, cigaretter og lignende for at holde koncentrationen. I syden bryder man dagen op og holder siesta, ikke bare på grund af varmen, men fordi krop og sind har brug for en pause.

De fleste har ikke den mulighed herhjemme, men vi kan skaffe os ro og overblik, ved at holde små effektive pauser. Ved at bruge fokuserings øvelser i pauserne er det muligt at få hjernen og kroppen ned i et gear som gør, at både tanker, fokus, kropsholdning og bevægelser fungerer optimalt dagen igennem.

Øvelserne er nemme og effektive og jo oftere de praktiseres, jo stærkere vil virkningen opleves.

Ring på 29 80 00 47 eller skriv til bdue@stofanet.dk hvis du vil bestille en tid og lære øvelserne.

Søvnhjælp

Mange menneskers liv er så travle, at de har for megen fart på tankerne til at kunne falde i søvn. Måske døjer de med uløste problemer, der trænger sig på, når dagen er ovre og der bliver ro til at mærke sig selv.

Frygten for ikke at kunne falde i søvn, eller frygten for ikke at være tilstrækkeligt udhvilet næste dag, kan give et forhøjet stressniveau. Dette kan gøre det svært at komme i det rette gear til at kunne falde i søvn.

Søvnproblemer kan skyldes mange faktorer udover uro, det kan f.eks. være smerter der får dig til at vågne når du vender dig i sengen, uhensigtsmæssig  døgnrytme, blæreproblemer så du skal tisse flere gange i løbet af natten, støj etc.

Vi vil sammen afdække hvad årsagen til problemet er og finde hensigtsmæssige løsninger der kan give dig en god nats søvn. Et tegn på at søvnen har været god, er at mærke sig udhvilet næste dag og at være i stand til at klare dagens opgaver tilfredsstillende.

Ring på 29 80 00 47 eller skriv til bdue@stofanet.dk hvis du vil bestille en tid og få hjælp til bedre søvn.