Go to Top

Ergonomi ved computeren

Eksempler på den uhensigtsmæssige kropsholding som mange har når de sidder ved computeren:

  1. Hovedet er trukket tilbage og ned mod halshvirvlerne, hvilket giver forøget tryk på rygraden og nakkemusklerne.
  2. Tidligt tegn på pukkel ved overgangen fra hals- til bryst- hvirvlerne, dette viser at der er spændinger i nakken og i skuldrene.
  3. Halsen er klemt, der er tryk nedad og belastning på de store skrå halsmuskler, dette hæmmer luftvejene og medfører en overfladisk vejrtrækning.
  4. Brystkassen kollapser nedad.
  5. Håndleddene er hæmmet i deres bevægelser.
  6. Tastaturet/musen er placeret for højt for brugeren, dårlig placering fører til restriktioner i underarmene, overarmene og i håndleddene.
  7. Skærmen bør være ca. 55 cm. væk fra brugeren, og øverste kant skal være placeret i øjenhøjde, forkert højde og afstand kan føre til bl.a. overbelastning af nakken.

De fysiske symptomer ved at sidde dårligt foran computeren kan afhjælpes på følgende måde:

  1. Sæt computeren op så det fremmer god kropsholdning og vælg en stol der passer i højden til den person som bruger computeren.
  2. Lær barnet og den voksne god teknik ved tastaturet og musen.
  3. Hold pauser hvor du rejser dig op, lav evt. nogle stræk og dynamiske bevægelser der sætter gang i kredsløbet.
  4. Holdningstræning og holdningskorrektion er med til at fremme kropsbevidstheden og din evne til at mærke hvor længe det er gavnligt at sidde ved computeren af gangen.

Jeg kan give dig vejledning i hvordan du får en bedre krops holdning når du sidder ved computeren, samt hvordan du kan forebygge og behandle problemer der opstået i forbindelse med din brug af computeren.