Go to Top

Siddende stilling

Siddende stilling

Her følger en gennemgang af hvordan du kan sidde på en sund 7og naturlig måde:

Mærk din bagdel og dine lår på stolen, mærk eventuelt rygstøtte fra stolen og mærk dine fødder på gulvet.

Sid så du mærker begge sædeknuder lige meget. Sid oppe på sædeknuderne, forestil dig at du har tyngde i bagdelen og at du sætter et aftryk i stolen.

Mærk fødderne på gulvet, lad fødderne smelte ned i underlaget og lad især hælene synke ned, det hjælper til at løsne bagsiden af benene og giver mere kontakt til sædeknuderne. Sid så halv-delen eller en tredjedel af dine lår er udenfor stolesædets kant. Det skal helst skråne fra hofteleddende ned mod knæene, brug
evt. en skråpude.

Lad toppen af hovedet pege op på en let og ubesværet måde, så du ikke mister kontakten ned i stolesædet. Slip i hoved-nakkeleddet og kæbeleddene.

Slip i brystkassen og skuldrene, lad skulderbladene pege mod baglommerne, slip i armene og lad åndedrættet være frit.

Resume:

• Mærk sædeknuderne, hav tyngde ned i stolen.
• Mærk fødderne på gulvet.
• Tænk toppen af hovedet op, vær naturlig rank.
• Slip i brystkassen, skuldrene, mavemusklerne og armene.
• Lad åndedrættet være frit.