Go to Top

Computere og Alexanderteknik

Computere og Alexanderteknik

Mange børn og voksne bruger dagligt meget tid foran computeren, dette er problematisk da det ofte sker på en måde som

er belastende kroppen. De spil eller arbejdsopgaver vi sidder med, kan opsluge en så meget at man glemmer at mærke sig selv, glemmer at holde pauser, glemmer at tænke på hvordan man sidder og glemmer at bruge tastatur og mus på en hensigtsmæssig måde. I Australien har en undersøgelse vist at 60% flere børn klager over muskel- og ledproblemer til de alment praktiserende læger, efter indførslen af computere i skolen. Børnene har smerter i ryggen, ondt i nakken og ensidig gentaget belastnings-problemer.

(kilde “Undersøgelse af ergonomi i forbindelse med skolebørns brug af laptop – computers” Courteney Harris og Leon Straker. Curtin University 1998)

 

Eksempler på den uhensigtsmæssige kropsholding som mange har når de sidder ved computeren:

  1. Hovedet er trukket tilbage og ned mod halshvirvlerne, hvilket giver forøget tryk på rygraden og nakkemusklerne.
  2. Tidligt tegn på pukkel ved overgangen fra hals- til bryst- hvirvlerne, dette viser at der er spændinger i nakken og i skuldrene.
  3. Halsen er klemt, der er tryk nedad og belastning på de store skrå halsmuskler, dette hæmmer luftvejene og medfører en overfladisk vejrtrækning.
  4. Brystkassen kollapser nedad.
  5. Håndleddene er hæmmet i deres bevægelser.
  6. Tastaturet/musen er placeret for højt for brugeren, dårlig placering fører til restriktioner i underarmene, overarmene og i håndleddene.
  7. Skærmen bør være ca. 55 cm. væk fra brugeren, og øverste kant skal være placeret i øjenhøjde, forkert højde og afstand kan føre til bl.a. overbelastning af nakken.

2

Holdningsproblemer kan måske synes ubetydelige, men i Australien er 1/3 af alle arbejdsskade erstatningssager muskel og led relaterede. De fysiske symptomer ved at sidde dårligt foran computeren kan afhjælpes på følgende måde:

  1. Sæt computeren op så det fremmer god kropsholdning og vælg en stol der passer i højden til den person som bruger computeren.
  2. Lær barnet og den voksne god teknik ved tastaturet og musen.
  3. Hold pauser hvor du rejser dig op, lav evt. nogle stræk og dynamiske bevægelser der sætter gang i kredsløbet.
  4. Holdningstræning og holdningskorrektion er med til at fremme kropsbevidstheden og din evne til at mærke hvor længe det er gavnligt at sidde ved computeren af gangen.

Jeg kan give dig vejledning i hvordan du får en bedre krops- holdning når du sidder ved computeren, samt hvordan du kan forebygge og behandle problemer der opstået i forbindelse med din brug af computeren.

3