Go to Top

Alexanderteknik

Alexanderteknik

Hvad hjælper Alexanderteknik på? Det hjælper på alle symptomer der kommer af måden du bruger din krop på. Hvis du f.eks. hænger i kroppen, har dårlig1
kropsholdning, løfter skuldrene og har overstrakte knæ, vil den måde du bruger din krop på før eller senere give problemer. Du får måske ofte hovedpine, ondt i ryggen, spændinger i skuldrene osv. eller du lider af træthed og åndedræts- besvær.

Med Alexanderteknik kan du lære at få overensstemmelse mellem hvad du for- nemmer i kroppen og hvad der virkeligt sker. Hvis du igennem lang tid har brugt din krop uhensigtsmæssigt, vil de signaler hjernen modtager fra kroppen ikke svare til hvad der virkelig foregår og du vil først bliver opmærksom på at der er noget galt, når du får ondt eller ikke kan udføre de ting du gerne vil.

Gennem opmærksomhed på holdning, åndedræt, tilpas frihed i led og muskler, fornemmelse af tyngdekraften, aktivering af antityngdekraftsrefleksen og natur- lige bevægemønstre, arbejdes der i Alexanderteknik med at få kroppen i en sådan balance og frihed, at du er i stand til at bedømme kvaliteten af dine
bevægelser, og i stand til frit at vælge på hvilken måde du vil bruge din krop, således at du ikke længere er fastlåst i vanemæssige og evt. usunde bevæg-elsesmønstre. Alexanderteknikken kan tilføjes til alle dagliglivets gøremål: hvordan du står, går, løber, dyrker styrketræning, trækker vejret, spiser, sidder ved computeren osv.

Når du har lært Alexanderteknikken vil du komme til at opleve frihed, energi, koordination, færre spændinger og ændring af dine dårlige vaner. Alt afhængig af om du blot har dårlige vaner, eller om de fysiske spændinger er en reaktion på psykiske spændinger, tager det kortere eller længere tid at finde en mere bevidst og fri måde at bruge kroppen på. Det er gennem denne bevidsthed, at vi kan komme tilbage til en oprindeligt og naturligt fornemmelse af kroppen.

Alexanderteknikken har navn efter skuespilleren Frederick Matthias Alexander, som udviklede teknikken for over 100 år siden. Alexander var plaget af stemmeproblemer der ikke kunne løses med lægebehandling og under arbejdet med at løse sit eget problem, fandt han bl.a. frem til at mennesket er en psyko-fysisk helhed og at den måde vi bruger os selv på, har indflydelse på funktionen af kroppen og hvordan den slides.

Alexanderlærere har en treårig fuldtidsuddannelse, som er internationalt godkendt. Du kan læse mere om den danske Alexanderlærer forening på www.dflat.dk

Der er gennemført tre forsøg omhandlende undervisning i Alexanderteknik og rygsmerter. Læs mere nedenfor:

1. Randomised controlled trial of Alexander Technique lessons, exercise, and massage (ATEAM) for patients with chronic low back pain.

www.stat.org.uk/research/randomised-controlled-trial-alexander-technique-lessons-exercise-and-massage-ateam-for-0

2. Improvement in automatic postural coordination following Alexander Technique lessons in a person with low back pain.

www.stat.org.uk/research/improvement-automatic-postural-coordination-following-alexander-technique-lessons-person

3. The impact of Alexander Technique lessons on chronic mechanical low back pain.

www.stat.org.uk/research/impact-alexander-technique-lessons-chronic-mechanical-low-back-pain

Tekster om Alexanderteknik til download:

Nobelpristager Nikolaas Tinberger om Alexanderteknik

Professional musicians and F.M. Alexander Technique

Alexander Technique as effective as beta-blockers

Har du ondt i ryggen, så hjælper Alexanderteknik

Et videnskabeligt forsøg fra 2009 viste at mennesker med kroniske rygsmerter fik reduceret det månedlige antal dage med smerter fra 21 til 3, efter 24 lektioner i Alexanderteknik. Efter et år havde de forsat kun 3 dage med smerter om måneden. Se en video om forsøget ved at klikker på ryg problemer.

Læs også mere om smerter i skulder og smerter i ryg her.

Alexanderteknik, sådan lærer du at sidde på en sund og naturlig måde

De fleste mennesker sidder ned det meste af dagen, i bilen, på kontoret, hjemme ved
spisebordet og i sofaen. Den måde vi sidder på har derfor stor betydning for vores sund- hed og trivsel. I mit arbejde som Alexander- lærer møder jeg mange mennesker som er plaget af spændinger og smerter, fordi de dag efter dag bruger deres krop på en uhensigtsmæssig måde. Alexanderteknik  er en metode til at blive bevidst om de dårlige vaner, lære at ændre dem og til at bruge kroppen på en sund og naturlig måde, hvorved årsagen til spændingerne og smerterne forsvinder.

Mindfulness er ubesværet nærvær, at være i ro i dit center og derfra kunne observere følelser, kroppen og tankerne på en accepterende måde. Læs mere om Mindfulness her.